tisdag 17 juli 2007

noltorp busshållplats

duktig som jag är tog jag bussen direkt när jag vaknade till ica för att handla. eftersom jag slutar sent betyder det att alla mataffärerna har stängt innan jag hinner säga "mat". imorse tog jag mig i kragen. kände mig riktigt självständig när jag gick med en korg på armen bland hyllorna med spaghetti och pastasås. när jag var klar gick jag och satte mig på busshållplatsen och väntade in bussen.

helt plötsligt kom det en till bussväntare och ställde sig fånigt nära. då kunde jag inte hjälpa det. jag har en dålig vana att alltid tro det värsta om folk som bryter mot vardagliga mönster. vi är faktiskt i sverige, och här står man minst sju meter ifrån varandra på busshållplatsen. får väl skylla på att han inte såg ut att vara från sverige. han var från turkiet eller något annat däromkring. det såg man direkt.

varför ser alla turkar likadana ut? inte nog med att alla har samma ansiktsdrag eller gångstil. de klär sig likadant med! har ni någongång sett en turk iklädd något annat än ett par urtvättade fake-jeans och en svart t-shirt med vitt dieseltryck (observera arial-teckensnittet på "diesel"). man förstår direkt att de där kläderna har de inhandlat när de har varit nere i turkiet och hälsat på släkten. sedan kommer håret. är det skamligt att ha flint när man är turk? man skulle nästan kunna tro det eftersom alla kammar över den "skamliga" kala fläcken mitt på huvudet med sitt kvarstående svarta hår. och det ligger och gömmer fläcken helt oskyldigt med ungefär en liter hårgelé per hårstrå.

nej gud vad rasistisk jag lät nu.

Inga kommentarer: