torsdag 11 januari 2007

thursday night

idag tog jag nossebro-bussen hem. för er som inte vet, så ligger nossebro rätt ut i vildmarken. bakom alingsås. men eftersom jag bor SÅ centralt (ironi) går bussarna till nossebro och till sollebrun, sjövik och trollhättan förbi min busshållsplats. anyway, när jag satt på bussen och lyssnade på alla intressanta bönder som diskuterade mobiltelefoner satte plötsligt föraren på radion.

"år 2006 var det 386 stycken elever som fick sitt studiebidrag indraget. för att få det indraget är man frånvarande minst 20% av skoltiden utan ett giltigt skäl"

herregud, vad händer med sverige och alla svenska ungdomar? jag får skitpanik och jag är sjuk och måste vara borta en eller två dagar från skolan pga allt jag kommer att missa. men då är jag ju sjuk, vilket är en giltlig frånvaro. ogiltlig frånvaro är när man skiter i att gå dit, att skolka. gymnasietiden är frivillig. ingen är tvingad till att gå gymnasiet, så att alla som går på gymnasiet är där för sin egen skull och för att de vill göra något med sitt liv. vad är det för mening med att skolka bort tjugo procent så att studiebidraget försvinner? urkorkat, tycker jag!

-------
fick nyss reda på att jag&josefin är med i lerums tidning. lite roligt, tycker jag. jag har inte sett själva bilden än, men jag ser säkert störd ut, som vanligt.

dagens ros: till lillasyster-julia och hennes kompis anna som bakade kladdkaka idag, och jag fick smaka.
dagens ris: till att andreas är i italien och tävlar i judo. och han kommer inte hem förrän på måndag. aw
dagens låttips: nirvana - lithium

Inga kommentarer: