fredag 23 februari 2007

staden som behöver mer uppmärksamhet

alla har läst något om dem, alla kända shoppingstäder, kärleksparadis och relaxställen. kända resemål som paris, saint tropez och las palmas börjar få mig uttråkad. jag tror att världen kan bättre än så här. vår jord är full av överraskningar, och jag tror knappast att vi har hittat alla smultronställen som finns. nej. världen har mer att ge än alla kända turistorter och shoppingpalats.

när jag blir stor ska jag ha som ett mål i livet att ha rest runt i åtminstonde alla världsdelar, och då tänker jag inte göra ett urval på de kändaste turistmålen. nej, mallorca, turkiet, kanarieöarna och thailands kuster är inget för mig och mitt framtida liv. jag vill ha spänning. gästfrihet, nyfikna blickar och spännande konversationer på en slags halvengelska som varken jag eller den andra förstår. jag vill inte bo på ett hotell med allt-jag-behöver-på-ett-ställe. nej, inga supermarkets som tar emot svenska kronor eller skandinavisk hotellpersonal. tänk efter, det är lite patetiskt.

min dröm är att någongång i mitt liv besöka new dehli. indien är inget land man tänker på när man säger att man ska åka på semester. ändå är de kända för dess fantastiska kultur. tänk att gå på en gata, vara den enda ljushyade och bli beskådad. jag har en förälskelse i indiernas utseende. deras stora mörka och djupa ögon bildar en harmoni med deras gyllenbruna hy och deras röda religionsmärken mellan ögonen. och pricken över i:et är att de talar bra engelska och har världens mysigaste uttal. (vem älskar inte apu i the simpsons pga hans dialekt)

dagens låttips: kent - gravitation

Inga kommentarer: