onsdag 11 april 2007

det nyttiga med tv

idag hade jag prov i mediekunskap om "tv:s historia". väldigt intressant ämne, faktiskt. och ett väldigt intressant ämne att debattera om, faktiskt. sista frågan på provet var just en sådan slags fråga. "nu ska du berätta om en frågeställning. grunda dina åsikter". wow, vilken utmaning, tänkte jag direkt.

något som stör mig i dagens samhälle och i media är den oerhörda nedtryckningen av hur dåligt det är med att titta på tv. vad är det som egentligen säger att det är dåligt med det? jovisst, du ökar inte direkt din motion när du sitter i en mjuk och bekväm soffa och tittar in i en plåtburk. i dagsläget har vi fattat att man faktiskt inte får fyrkantiga ögon av ett regelbundet tv-tittande. vi har också fattat att soffsittande inte bidrar till motion - det fattar vem som helst.

men vad är det som egentligen bidrar till motion när det gäller att lära sig nya saker och att bli underhållen? att plugga ger knappast träning, inte läsning heller och inte heller alla dessa googlingar som man gör inför prov. hur ska framtiden se ut om man kombinerar motion och inlärning?

jo, jag förstår att vissa människor väljer att sitta och titta på tv framför att träna. och att tvtittandet, datorspelandet och musiklyssningen går på något sätt före. jag förstår detta problem och ser det allvarligt. men att tv är onyttigt på annat sätt, stämmer inte.

jag tycker att vi borde ställa in våra linser på vidvinkel och förstå att tv ger kunskap. i "tinas mat" kan du lära dig vad du ska servera på nyårsmiddagen. "sportextra" lär dig att göra den där perfekta frisparken. och i "o.c" lär du dig att du inte är den enda som hatar att vara tonåring, imitten av barn- och vuxen-stadiet. och alla dessa ord som du lär dig på engelska, som tvn bidrar med. jag kommer ihåg när jag lärde mig ordet "furniture" från "vänner" och var skitstolt när jag lyckades sätta in det i en mening.

tv ger kunskap. tv informerar och utbildar. om inte jag hade sett den där "titanic"-filmen på canal+ som liten skulle jag aldrig fått reda på att det ligger ett fartyg på havsbottnen. jag vill inte läsa artiklar där journalister krankar ned på vår tids television och att den borde tas bort från vardagen. tv bidrar till inlärning - på ett unikt sätt. du får en historia berättad för dig i rörlig bild, vilket ger mycket mer motivation än en vanlig text, svart på vitt.

tack.

Inga kommentarer: