tisdag 17 april 2007

idag har jag bestämt mig! - en gång för alla

idag när min klass och jag var på föreläsning på göteborgsposten tändes en lampa i mig (äntligen. tack gud!)

föreläsningen bestod av två personer som skulle berätta om sitt yrke. första personen var en kvinnlig kriminalreporter på gp. hon berättade länge om sitt bästa scoop och att hon inte har ens har pluggat journalistik.

andra delen var mycket bättre. en snygg, 19årig, blond och fotointresserad kille klampade fram framför oss och berättade om hur han en gång tog en paus från gymnasiet, en gång kom till baka och gången då han hoppade av gymnasiet. han berättade att han var anställd fotograf på någon fotobyrå, fotar för .se och andra stora morgontidningar. vilken inspirationskälla! här sitter jag och ojar mig över att jag inte vet vad jag ska gå på universitetet (om jag ens kommer in) och min framtid.

under de åren jag har pluggat på journalistik-media har jag lärt mig mycket och många idéer har kläckts, och spräckts. jag har varit inne på mycket angående min framtid. journalist, fastighetsmäklare, advokat, art director, kamerakvinna (haha), karriär inom tv-branschen och allt möjligt i dess väg. men hej! nu har jag varit på två föreläsningar som två fotografer har hållt. vad har de gemensamt? de blev något inom något de älskar. inom något de brinner för. vad mer har de gemensamt? niklas maupoix skolkade genom gymnasiet och har inte pluggat vidare. oskar-killen-från-idag hoppade av gymnasiet. DET FINNS MÖJLIGHETER BARA MAN ÄR INTRESSERAD.

förövrigt var jag SÅHÄR avundsjuk på hans canon eos 1D + gigantiska objektiv.

hej, jag ska bli fotograf när jag blir stor. (fotojournalist)

Inga kommentarer: