måndag 10 december 2007

bloggfantast

något som jag har gjort några gånger per månad av ren ovana från förr är att skriva ut mina favoritbloggar. det tror jag att jag är ensam om att göra. jag har inte gjort det på ett tag eftersom mitt läsande av andras bloggar har minskat. det är någon speciell känsla över att ha det framför sig på papper och läsa andras tankar, i jämförelse med att läsa det på datorn. jag vill inte veta hur många träd jag har slösat pga mitt utskriveri.

men eftersom alla, nästan verkligen alla, bloggar nuförtiden och att de som är riktigt bra har hängt med ett tag, så blir mina utskrifter som en hel bok. det är därför jag har slutat. det känns inte lockande att ta sig igenom två tusen vita a4 av text, trots att det är roligare att läsa än en bok. shit vad det finns folk som skriver mycket!

på bokmässan för några månader sedan gjorde jag ett mysigt fynd. jag köpte linda skugges blogg 2005 - 2007 på bok! tänk att det inte bara var jag som fascinerades av bloggar på böcker och häften. linda skugges föredetta blogg, trots att den innehåller en massa mammiga recept, är underbar.

något som också är lite knepigt när man fastnar för en blogg är att lyckas sätta sig in i ett liv bara så där. när jag ser en intressant blogg och läser första inlägget där den skriver med en person, så undrar jag direkt "vad har de för relation till varandra, brukar de träffas, bor de nära varandra?" osv osv. och det är inte alla gånger jag orkar sätta mig ned och börja streckläsa bloggen i fråga från allra första början, utan klickar mig därför vidare och glömmer bort den för stunden intressanta bloggen.

silverfisken bloggar numera för metro (synd) men är en av mina favoriter. hans gamla blogg var mycket mer stilfull och personlig. jag är inget fan av bloggar som flyttas över till stora företag och tjänar pengar på sitt bloggande. på något sätt tappar jag intresse och sammanhang när personen flyttar över sina personliga tankar till ett stort företag. menmen, silverfisken är proffs på ord ändå!

varför skrev jag precis om silverfisken nu då? hm...

jo! idag var dagen då jag satte mig ned o läste hans blogg från början. nu blev bloggen genast mycket bättre och jag har lagt till den i min bloggkoll!

nu ska jag se på pretty woman och äta yoggi.

Inga kommentarer: