lördag 5 januari 2008

girls vs. girls

jag kom på en sak! varför dömer tjejer tjejer efter hur många killar den har haft ett förhållande med?

jag kommer aldrig att glömma när jag var på konfirmationsläger. då gick jag i åttan och i min grupp gick ett par tjejer som jag aldrig hade pratat med innan. en dag av de fyra dagarna vi var där så hamnade jag bredvid en av de tjejerna jag aldrig bytt några ord med. (observera att hon aldrig hade pratat med mig innan). vi bytte några ord och helt plötsligt, från ingenstans sa hon "men det är väl du som har varit tillsammans med hela alingsås?".

det ögonblicket kommer jag aldrig glömma. jag frågade om hela alingsås innebar fyra tonårskillar och tittade konstigt på henne. "jaha, bara fyra. då ligger vi lika".

sedan när blev förhållanden, känslor och besvarade kärlekar en slags tävling mellan tjejer? jag lovar att efter att hon tydligen hade fått veta att jag hade varit tillsammans med "hela alingsås" fattat en åsikt om mig. redan innan hon ens träffat mig! jag kan förstå att man fattar meningar om folk innan man träffar dem, för det gör jag själv. men rykten som: hur många gånger hon har spytt på fyllan, antal gånger hon har varit otrogen eller hur många nakenbilder som ligger ute på henne på internet, tycker jag är rykten med lite mer kraft i att grunda en helbild av en person.

om jag nu hade varit tillsammans med 10 personer under mina tonår tycker jag inte att det ska göra att folk ska se nedvärderande på mig. och sedan när blev en tjej som faktiskt har lätt att bli intresserad eller förbryllad av killar någon man ska se ner på?

herregud var glad för tjejers skull istället.

Inga kommentarer: