lördag 19 januari 2008

tvestjärten malin

för en liten stund sedan höll jag ett föredrag för min familj varför jag har emot alla light-versioner av godis, chips, glass och läsk. socker är ett helt naturligt ämne som kroppen känner igen och vet hur den ska förbruka det. socker blir farligt när det överkonsumeras, inte annars. socker är ett ämne som kroppen behöver!

det värsta jag vet är när folk äter lightgodis och tror att de går ned i vikt. för det första har sockret ersatts av en lång lista med framställda ämnen som kroppen inte känner igen, och för det andra brukar lightgodis innehålla mer fett än vanligt godis. när kroppen kommer i kontakt med kemiskt framställda (onaturliga) ämnen blir processen att bryta ned dessa mer än dubbelt så lång än när kroppen ska bryta ned socker. när kroppen tar en såpass lång tid att bryta ned kemiska ämnen hinner den inte med att göra andra saker som den ska göra i nedbrytningen. låter det bra för kroppen?

och den andra saken som jag stör mig så mycket på angående t.ex. lightläsk är att det smakar bokstavligt talat piss! innan coca-cola zero kom ut (som är enda undantaget av lightläsk som smakar dåligt) fanns det ingen som helst god lightdricka. jag förstår mig inte på hur folk kan tycka att coca-cola light är gott? och vi ska inte prata om alla dessa vidriga fanta-free-drickorna. allt light smakar beskt med en konstig bi-smak.

så snälla folk som säger att de inte känner någon som helst skillnad mellan light och original-socker, sluta ljug!

Inga kommentarer: